Farthest Frontier, 5 tips voor slim spelen (video)

door | 25 augustus 2022

Na mijn eerdere video waarin de stad van Tier 1 t/m Tier heb gedemonstreerd, geef ik via een tweede video een 5 tal tips om Farthest Frontier slim te spelen.

1. Resources rond Startlocatie

Kies bij start een locatie op kaart met in omgeving resources aan bomen, stenen, wild, water/vis, en enkele mijnen (ijzer, kool, goud). Scoll door map, gebruik [F4] voor weergave van hoeveelheid resources. Indien niet van alles wat te vinden is, begin dan opnieuw en genereer nieuwe map. Je heb al deze zaken nodig voor bouwen en upgrades. Ook al kun je op termijn een deel via handel binnen halen, niets is zo frustreren al een tekort aan materialen. Hout van de bomenkap is het basismateriaal voor de bouw in Tier 1 en is nodig voor firewood. In de latere fases is steen nodig voor upgraden en nieuw type gebouwen. De mijnen leveren in Tier 3 grondstof voor waardevolle producten en goudstaven.

2. Begin Food met Hunter (wild), Forager (bessen, noten, etc) , Fishery (vis). Pas later Crops

Het wild in de omgeving (deer) en de vis in meertjes/rivieren geeft samen met verzamelde bessen, noten, etc de eerste voedselvoorziening. Niet te vroeg met landbouw via Crop Field beginnen. Bouwen van een veld kost veel tijd, en tijdens winters ligt productie stil. Van alle wildgewassen is Blueberry handig, want die kun je verplaatsen. Zet alle blueberry bij elkaar bij een Forager Shack, dan scheelt een hoop lopen. Vers vlees en vis is niet lang houdbaar. Gebruik een Smokery om Meat en Fish te conserveren.

3. Crop rotation regelmatig aanpassen

Crop Field start je aan einde van Tier1. Bouwen kost geen materiaal maar veel tijd. Begin met één en ga daarop het mechanisme van de Crop Rotation aanleren. Een kale start heeft een veld met veel ruwe steentje en onkruid. Gebruik in de eerste jaren de farmer als periode keuze, hij harkt de steentjes en het onkruid weg. Daarna kun je een gewas kiezen. In het begin van het jaar zet je een ‘Frost Tolerance’ gewas bijv Peas. En in de zomer kan dan Beans meot goede ‘Heat Tolenrance’. Elk van de gewassen heeft voor en nadelen. Veel afwisseling is beste keuze. Wheat is handig in een latere fase omdat je er zowel via Mill en Bakery brood van kunt maken maar ook als veevoer te gebruiken is. Maar Wheat put de grond uit. Dat zie je in Crop scherm of met ‘F’ [hotkey F = Fertility ]. Dan is erachter bijv klaver nodig (Clover = high fertility impact). Wortels en knollen zijn direct verkoopbaar voor consumptie en hebben ieder hun favoriete seizoen. Regelmatig bemesten is nodig. Dan kan met Compost (zie Amentities & Services) of vanaf Tier 2 (Barn) met grazende koeien. Bouw hekken (Fences) rond de akkers (Crop Fields) als er wild (Deer) in de buurt is. Anders eet het wild jouw oogst op.

4. Verplaats gebouwen als jouw stad groeit

Je wilt groeien in het aantal huizen. Vaak is prettige ruimte beperkt. Je kunt dan de Hunter, Forager, en veel andere gebouwen verplaatsen naar buiten de stadgrenzen. Invaders plunderen en vernietigen enkele type gebouwen, maar laten veel andere ongemoeid. Laat de distributiegebouwen (Market, Storage, root cellar) binnen de muren en zet de productie buiten de muren (Barns, Crops, Working Camp, Forager, Hunter, Coal maker, etc). Ook defense towers kun je verplaatsen. En het is handig om alle industrie ver buiten de woonwijken te houden. [Hotkey G=Desirabilty] Na verplaatsen van gebouwen ontstaat in de woonwijken ruimte voor tuinen, plaza’s en monumenten (Decorations), die nodig zijn om de huizen te kunnen upgraden naar volgende Tier.

5. Veel towers vormen samen een effectieve Defense

Soldaten bewapen kan pas vanaf Tier 3 als je zelf een Blacksmith kunt bouwen. Maar een goede reeks Towers geeft al een goede verdediging tegen invaders. De invaders/raiders hebben het vooral gemunt op jouw Handelspost en opslaghuizen, ze kiezen voor aanvallen via wegen en pakken dat de poorten bij omheiningen aan. Dus meerdere torens bij de toegangspoorten is een verstandige defensie. Al vanaf het begin zijn Lookout Towers te bouwen en de benodigde pijl en boog worden gemaakt door een Fletcher op basis van hout. Vanaf Tier4 worden de invaders sterker en dan zijn soldaten vanuit barracks handig erbij.

De 5 tips samen in een video van 20 minuten: