Duurzaam voedsel heeft in foodservice een aandeel van 9% in 2021

door | 2 oktober 2022

De bestedingen aan duurzaam voedsel in de Foodservice zijn in 2021 met 6% gestegen, van 1,088 mln euro naar 1.155 mln euro. De data zijn afkomstig van Foodstep.
Bijna alle productgroepen laten in de foodservice een stijging in de bestedingen aan duurzaam voedsel zien van 2020 naar 2021. De grootste procentuele stijger is met 23% productgroep Brood,
granen, koek en gebak. De bestedingen aan Zuivel blijven stabiel.

De totale bestedingen aan voedsel in de foodservice zijn in deze periode met 8% gestegen. Het aandeel van duurzaam voedsel in de foodservice is in 2021 afgerond 9% gebleven.

Monitor Duurzaam Voedsel 2021

De totale consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel (in supermarkten, foodservice en speciaalzaken) bedroegen in 2021 ruim € 9,5 mld., een stijging van 12% ten opzichte van 2020.

Vraag en aanbod van duurzaam voedsel zijn in het tweede coronajaar toegenomen. Aan producten met keurmerken zoals Beter Leven, Biologisch en Rainforest Alliance geven we steeds meer geld uit. De totale bestedingen aan alle voedsel (duurzaam en niet-duurzaam samen) zijn met een lichte stijging van 1% relatief stabiel.
Daardoor is het aandeel duurzaam voedsel binnen de totale bestedingen gestegen van 17% naar 19%.

Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021, uitgevoerd door Wageningen University & Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De monitor over 2021 is eind september 2022 opgeleverd.
De Monitor bekijkt de consumentenbestedingen aan producten met een duurzaamheidskeurmerk via drie verkoopkanalen: supermarkten, foodservice zoals horeca en catering, en speciaalzaken voor duurzame voeding. De gemeten keurmerken zijn ASC, Biologisch, Beter Leven, Fairtrade, MSC, Onthe way to PlanetProof, Rainforest Alliance, UTZ Certified, en Vrije Uitloop.

Naar afzetkanaal food:

• De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in de supermarkten zijn tussen 2020 en 2021 met 14% gestegen naar € 7.989 mln. Het aandeel van bestedingen aan voedselproducten met een keurmerk in de totale voedselbestedingen is in dezelfde periode van 19% naar 22% gegroeid. De totale bestedingen aan voedsel in supermarkten zijn met 1% licht gedaald van 2020 naar 2021. Ook in 2021 profiteren supermarkten van het verschuiven van de vraag door COVID-19 gerelateerde beperkingen in de foodservice.

• In de foodservice laten de bestedingen aan duurzaam voedsel in dezelfde periode enig herstel zien met een 6%-stijging naar € 1.155 mln. De totale bestedingen aan voedsel in de foodservice zijn in deze periode met 8% gestegen. Dit herstel is echter niet volledig. Door COVID-19 beperkingen in 2021 zijn de bestedingen aan voedsel in de foodservice nog altijd lager dan in de jaren vóór de coronapandemie.

• In speciaalzaken voor duurzame voeding zijn de bestedingen aan duurzaam voedsel tussen 2020 en 2021 met 2% gestegen naar € 364 mln. Dit zijn winkels waarin vooral voedingsmiddelen van biologische en biodynamische oorsprong worden verkocht. Dit kanaal heeft ook in 2021 de omzet op peil kunnen houden door COVID-19 gerelateerde beperkingen in de foodservice en de verschoven consumentenvraag naar de detailhandel.

Het volledige rapport staat op de website agrimatie.nl van de WUR.
https://www.agrimatie.nl/NieuwsDetail.aspx?itemid=7839&subpubID=2232