Samen met Foodclicks presenteerde ik de recente cijfers uit het nationale consumentenonderzoek over horecabezoek en waardering.
De uitkomsten zijn leuk door de pers opgepikt. O.a. Parool van 13 september 2013
Als het gaat om eetgelegenheden hebben de wegrestaurants het meest te lijden van de crisis. Ze hebben het bedrag dat gasten gemiddeld uitgeven in een jaar tijd met 13 procent zien dalen, van 9,50 euro in 2012 naar 8,22 euro dit jaar.
Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van het vakblad FoodClicks. Sushirestaurants doen het juist erg goed: daar geven mensen nu 10 procent meer uit dan vorig jaar, gemiddeld 23,70 euro. Ook in restaurants met de Franse en Nederlandse keuken wordt meer geld gespendeerd, 27,15 euro tegen 25,71 in 2012.
Over de hele linie zijn de uitgaven aan eten en drinken buitenshuis in 2013 met 2 procent gedaald naar 7,83 euro. De sector lijdt volgens de onderzoekers vooral onder de groeiende concurrentie van supermarkten.
Waardering gestegen
De waardering van horecagelegenheden is het afgelopen jaar gestegen. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,74 en dat is gezien de economische tegenwind ‘een knappe prestatie’, aldus onderzoeker Frank Meeuwsen.De zaken worden onder meer beoordeeld op prijs, kwaliteit, sfeer en service. Het onderzoek is gedaan onder 12.000 respondenten en is representatief naar leeftijd, geslacht en regio.
