Maart 2022, lockdown voorbij, verdubbeling consumptie in horeca en catering

door | 22 april 2022

Over de 3e periode van 4 weken in 2022 (28 februari t/m 27 maart 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van 95,2% in de toelevering van eten en drinken in Foodservice t.o.v. maart orig jaar. Vorig jaar was er nog een daling van 41,3% in 2021p3 t.o.v. 2020p3.
Periode 3 dit jaar was een volledige periode zonder COVID maatregelen. Enkel op de vlieghaven en in het vliegtuig is het dragen van een mondkapje nog verplicht i.v.m. internationale regels.

We hebben nu wel te maken met diverse hogere kosten voor energie, brandstof, granen, e.d. Zowel de consument zal dit merken als een koopkrachtdaling, maar ook Foodservice en retail zullen de kostenstijging doorbelasten in hun verkoopprijzen. Hoe sterk dit een rem geeft op de consumentenbestedingen in de horeca en catering is nog de vraag.

2022 p3 naar sector:

  • Horeca en Leisure laten in periode 3 een stijging zien van 130,9%, in periode 3 2021 was er een daling van 46,9%.
  • Catering laat in periode 3 een stijging van 34% zien, periode 3 2021 liet een daling van 26,6% zien.
  • On-the-go laat in periode 23 een stijging van 81,2% zien, waar deze in periode 3 2021 een daling van 50,3% liet zien.

YearToDate 2022 P3 (januari t/m Maart) per segment:

  • Horeca en Leisure stijgen over jan-maart 2022 (YTD) met 92,3% t.o.v. jan-maart 2021
  • Catering van bedrijven, onderwijs en zorg stijgen YTD met 24,2%
  • Foodservice onderweg stijgt over het lopende jaar met 55% t.o.v. de eerste 12 weken van 2021.