De nieuwsbrief “Horeca Barometer” over omzetontwikkeling in Horeca vanuit Bedrijfschap Horeca is gestopt bij de laatste editie 2011-q1.
- “In de totale horeca is de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met gemiddeld 3,5%
toegenomen. In de fastservicesector is de grootste omzetstijging zichtbaar, namelijk
6,2%. In de overige sectoren is de omzetstijging gemiddeld 3%..
Horecaondernemers noemen uiteenlopende redenen voor de omzetstijging. Het vaakst
wordt voor het eerste kwartaal het gunstige weer als oorzaak genoemd. Oorzaken van
een omzetdaling zijn ook zeer divers. Hier worden vooral minder bestedingen, minder
toeristen en de economische omstandigheden genoemd.”
Hiervan heb ik 15 à 20 jaar geleden aan de basis gestaan.
Omzetontwikkelingen volgens vanuit opgaven door Horeca-ondernemers.
Eerst, in mijn tijd, werken aan de opbouw van een panel Horeca Analyse Systeem (HAS), waarbij bedrijven zelf hun omzet- en kostencijfers doorgeven, waarna ze als tegenprestatie een benchmark-rapportage krijgen op omzetgroei t.o.v. collega’s respectievelijk kostenopbouw vergeleken met collega’s.
Dat was een slimme vonst.
Later een aanvullende telefonische enquete door Synnovate.
Doel: met eigen cijfers uit de branche tegengas te geven op vreemde cijfers vanuit CBS.
Maar de financiering van deze Omzetmonitor uit publieke gelden van horeca is helaas gestopt.
Bedrijfschap Horeca /Kenniscentrum Horeca zit in een bezinningsfase.
http://www.kenniscentrumhoreca.nl/bibliotheek#onderzoek