De omzet van de totale Nederlandse foodservicemarkt (horeca, gemak, catering) steeg in 2023 met 13% naar €21,5 miljard. *)
Dat presenteerde Inga Blokker van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) tijdens de Horecava op maandag 8 januari 2024.
*) voorlopig jaarcijfer Foodmarkt o.b.v. brondata t/m medio december 2023.
Prijsstijging en personeelskrapte
De sterke omzetgroei heeft ook een keerzijde, want de toename is bijna uitsluitend het resultaat van prijsstijgingen, niet van volumegroei. Bovendien verslechterde de winstgevendheid van horecabedrijven door kostenstijgingen en gebrek aan personeel.
Gemaksgeneraties
Het verkoopvolume daalde in de tweede helft van 2023, maar minder dan verwacht. Blokker: ‘Ook nu vinden veel mensen uit eten gaan te duur, maar de behoefte daaraan onder jongere generaties is vele malen groter dan in het verleden het geval was.’’
Volgens Blokker staan de Gemaksgeneraties (Generatie Z en Millennials) wezenlijk anders in relatie tot eten en drinken dan de meer functionele, oudere generaties. ‘Voor jonge mensen is eten en drinken een essentieel onderdeel van hun lifestyle. In hun drukke, gejaagde levens, is uit eten gaan sterk verbonden met emotionele beloning en ontstressen.’ Hoe essentieel, blijkt uit hun uitgavepatroon.
Zo spendeert een Millennial gemiddeld €2.262 per jaar aan uit eten gaan, terwijl een Babyboomer niet meer dan €485 per jaar uitgeeft.
Inga Blokker kan de positieve invloed van de Gemaksgeneraties op de foodmarkt niet genoeg benadrukken. ‘Natuurlijk fluctueren de consumentenbestedingen door de inflatie, maar de horecamarkt is door de Gemaksgeneraties veel veerkrachtiger dan voorheen.’
*) update jaarcijfers door Foodstep 30 jan 2024:
Geen 13% maar 12% groei in bestedingen, maar wel 13% groei in de inkoopwaarde.