Foodservice Periodemonitor: Over geheel 2022 toeleveringen 37% hoger dan in 2021

door | 28 januari 2023

Over de laatste vier wken van 2022 (p13 = 5 december 2022 t/m 1 januari 2023) laat de foodservicemonitor een stijging zien van 109% in de toelevering van eten en drinken in Foodservice t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar zat de sector nog in lockdown.

Dit blijkt uit de metingen van de Periodemonitor van Foodstep, zijnde voornamelijk 4 weekse besteldata van horeca en cateringbedrijven bij groothandels.

Over het gehele jaar 2022 gemeten (YearToDate) is de groei van Foodservice toeleverwaarde 36,8% t.o.v. jaar 2021. Gemeten vanuit de bronnen van de periodemonitor.
Ontwikkeling YearToDate 2022p13 (gehele jaar) per segment:

  • Horeca en Leisure stijgen met 40,8%
  • Catering van bedrijven, onderwijs en zorg stijgen met 30,9%
  • Foodservice onderweg stijgt met 18,7%.

Aanvullend op deze uitkomsten gaat Foodstep samen met FSIN nog jaarbronnen bekijken, die niet door de periodemonitor zijn afgedekt. Daarna kan met een vertaalslag van inkoop naar omzet de totale Consumentwaarde van foodservice naar kanalen in kaart gebracht worden.
Ergens in maart 2023 zal het jaarboek Foodservice Essentials verschijnen met de jaarcijfers 2022.

De jaarontwikkeling (YTDp13) in de periodemonitor nader bekeken naar sectoren binnen de Foodservice.

NB: dit zijn waarde-ontwikkelingen vanuit 4-weekse grossiersbesteldata. Hiernaast zijn er nog delen van de markt die niet afgedekt zijn door de monitor (directe leveringen, inkoop bij supermarkten,…). Aanvullende jaarcijfers worden nu verzameld, waarna Foodstep en FSIN het totaalplaatje van jaarinkoop en jaaromzet maken.

Prijsontwikkeling

De inkoopprijzen stijgen inmiddels harder dan de verkoopprijzen in de horecasector. Het verschil tussen
de stijging van de handelsprijs/producentenprijs (PPI) en die van de verkoopprijs (CPI) is nu bijna 6%-punt.