Farthest Frontier v0.9.0 Tempel, relics, Gildehuis, Papier, Bibliotheek

door | 9 augustus 2023

Versie 0.9.0 van Farthest Frontier is uitgekomen. Ik ben benieuwd naar de nieuwe gebouwen en ambachten. (“Temple, Guildhall, Paper mill, Library”)

Als eerste demonstratie ben ik doorgegaan met een bestaande map uit v0.8.3.
Bouw een Tempel en verzamel relics. Bouw een Bibliotheek, een gildehuis, een papierfabriek en een boekbinder. Daarmee komt een nieuwe productielijn voor luxe goederen op gang: flax-paper-books.

v0.9.0 [Major New Features]

A new Spirituality system has been added to the game. Villagers now demand spiritual fullfilment, which can be managed through the construction of shrines and the all-new Temple. Relics can be excavated, traded for, and stolen from raiders and combined to create a faith unique to your town.
The paper industry has been added to the game. Villagers can now process flax into paper and combine that with leather to create books, a new luxury item. Construct grand libraries to provide entertainment based on the books stored.
The Guild Hall has been added to the game. The Guild Hall consumes paper to manage and improve your settlement’s industries.
The population cap of 1000 has been removedT. You can now set your own population cap in the game settings if you wish.

Ik ben na de video-opname nog een paar uur doorgegaan, om te kijken of ik meer relics in de tempel kan opslaan en hoe snel de boekenvoorraad omhoog ging.
Dat ging wel goed. Zie hieronder de screenshots van

  • grand temple, met 3 relics
  • paper mill
  • book binder
  • library

Over maximum van 1000 population gaan ?

Maar het viel me op, dat ik in ‘late’ jaren vooral Villager Died (“death by old age”) kreeg. Veel meer dan geboortes en immigranten. De population zakte daardoor stap voor stap van 1000 naar 907.
Ik heb dus niet snel kunnen testen/aantonen dat “population cap of 1000 has been removed”.

De arbeid-toewijzing tussen industrieën werd weer een puzzel om de werkers goed te verdelen.

NB: de max-pop setting gevonden in het algemene startmenu onder Setting – General. Daar staat een schuif voor Maximum Villagers: 500, 1000 of disabled.

Bij een andere bestaande ‘easy’ map lukte het wel om boven de 1000 te komen. Er is één relic die de ‘birthrate’ met 10% verhoogd: “Tears of the mother”. Dat helpt een klein beetje. Ook hier is de instroom van immigranten minimaal.
Met lang wachten kom ik uiteindelijk boven de 1100 villagers….

Ruïnes met Relics (new map)

Tijd voor een nieuwe map, waar dan ook de ruïnes met relics in zitten.

Nieuwe map gestart, tier 1, tier 2… Alles bouwen en resources verhandelen om goud omhoog te krijgen tot eindelijk de Tempel gebouwd kan (fastforward in video). Dan op zoek naar de ruïnes. Eén ruïne gevonden op flinke afstand van de stad. Deze kunnen we uitgraven. Dat duurt even. Tussentijds soldaten erbij om raiders bij de ruïne af te slaan.

Regelmatig de soldaten terug naar fort sturen om de verbruikte wapens aan te vullen. Uiteindelijk heb ik een Relic 100% uitgraven en die is inzetbaar in de Tempel.